Häiriö- ja vikatilanteet
Toimi näin vesihuollon
häiriötilanteissa
Katso ensin, onko häiriöstä tiedotettu etusivulla
Kun vedentulossa on häiriöitä, kannattaa aivan aluksi katsoa Oulun Veden etusivun häiriötiedotteet sekä häiriökartta. Pienistä ja suurista häiriöistä tiedotetaan siellä mahdollisimman pian, kun häiriö on havaittu.
Ruskea vesi voi johtua vesijohtoverkostossa tapahtuneesta paineenvaihtelusta tai läheisillä alueilla tehtävistä vesihuoltotöistä. Ruskea vesi johtuu putken pinnalta irronneesta ns. kattilakivestä, joka värjää veden ruskeaksi. Ruskea vesi ei ole terveydelle vaarallista, mutta ennen talousvetenä käyttöä kylmää vettä tulisi juoksuttaa niin kauan, että se kirkastuu.
Mikäli ruskea vesi ei juoksutuksesta huolimatta kirkastu, voit olla yhteydessä Oulun Veden asiakaspalveluun numeroon 08 558 43800.
Jos kiinteistön vesijohdosta tulee vihreää vettä, kyseessä on yleensä lämpimän käyttöveden lämmönvaihtimen vuoto. Kaukolämpöverkossa kulkeva kaukolämpövesi pääsee tuolloin sekoittumaan lämmönvaihtimessa talousveteen. Vihreää väriainetta käytetään kaukolämpövedessä nimenomaan ilmaisemaan mahdollisia vuotoja. Kylmään käyttöveteen kaukolämpövesi ei normaalisti pääse lämmönvaihtimesta, eikä väriaine sellaisenaan ole vaarallista. Koska kaukolämpövesi on kuitenkin kiertänyt putkistossa pitkään, ei sitä ole syytä käyttää, ja vika tulee korjata pikimmiten.
Ensiksi on hyvä tarkistaa häiriötiedotteet, jossa viestimme kunnossapitotöistä ja muista mahdollisista häiriöistä vedenjakeluissa. Tarkista myös oman alueesi mahdolliset sähkönjakeluhäiriöt energialaitoksen sivuilta. Mikäli tiedotteita ei ole, ole yhteydessä Oulun Veden asiakaspalveluun numeroon 08 558 43800, josta sinut ohjataan alueen vastaavalle putkimestarille. Työajan ulkopuolella ole yhteydessä päivystysnumeroon 044 703 3800.
Oulun Vesi toimittaa vain kylmää vettä.
Jos kiinteistö kuuluu kaukolämmön piiriin, ota yhteyttä Oulun Energian kaukolämmön vikailmoitukseen: 08 5584 3425 (ma-pe klo 8-16) 08 528 8200 (muina aikoina). Katso lisätietoja Oulun Energian verkkosivuilta.
Jos asut taloyhtiössä, ole yhteydessä ensin kiinteistönhoitajaan tai isännöitsijään.
Jos kiinteistösi ei kuulu kaukolämpöön, ota yhteyttä LVI-liikkeeseen.
Mikäli havaitset ympäristössäsi vettä oudossa paikassa tai näet veden pulppuavan maan pinnalle, kyseessä voi olla vesijohtovuoto. Ole silloin yhteydessä Oulun Veden asiakaspalveluun numeroon 08 558 43800 tai päivystysaikana päivystysnumeroon 044 703 3800. Oulun Veden henkilökunta käy tuolloin paikan päällä merkitsemässä vuotokohdan ja aloittaa tarvittavat toimenpiteet vuodon korjaamiseksi.
Jos havaitset, että kotonasi vuotaa vesijohto tai jokin muu vuotovahinkoa aiheuttava laite, voit sulkea kiinteistön vesijohdon nopeasti vesimittarilta vahinkojen välttämiseksi. Sen jälkeen ole yhteydessä LVI-liikkeeseen vuodon korjaamiseksi.
Mikäli tontillasi on vesijohtovuoto, voit sulkea veden tulon kiinteistön talonsulkuventtiilistä. Se sijaitsee yleensä omakotitalotontilla tai kadun puolella. Sulkemiseen vaaditaan venttiiliavain. Mikäli et saa itse suljettua tontilla olevaa sulkuventtiiliä, soita Oulun Veden asiakaspalveluun 08 558 43800. Työajan ulkopuolella ole yhteydessä päivystysnumeroon 044 703 3800. Myös yksityiset LVI-liikkeet voivat tulla sulkemaan venttiilin. Kadulla sijaitsevat venttiilit sulkee Oulun Vesi.
Mittarin ei kuulu pyöriä, jos vettä ei käytetä kiinteistössä. Jos vesimittari pyörii, vaikka kiinteistössä ei ole vedenkäyttöä tarkkailuhetkellä, voi kyseessä olla vesijohtovuoto. Ole tällöin yhteydessä LVI-liikkeeseen vuodon paikallistamiseksi. Yleisimmät vuodot muualla kuin vesijohdoissa ovat vuotavat vesikalusteet, kuten wc-istuin tai lämminvesivaraajan varoventtiili. Vesikalusteiden vuodot jäävät helposti huomaamatta, koska vuoto menee suoraan viemäriin.
Lämpimällä ilmalla vesimittari ja kylmän veden putkistot voivat kondensoida pintaansa paljon vettä: kuivaamalla putket ja mittarin voit varmistua, onko kyseessä vuoto vai putkien pintaan kondensoituva vesi.
Huomaathan, että vesimittarin lasin alla eli mittarin sisällä kuuluu olla vettä.
Mikäli vesimittari vuotaa, mittari ei pyöri kulutuksen aikana tai lukema on noussut epänormaalin paljon ota yhteyttä Oulun Veden asiakaspalveluun puhelinnumeroon 08 558 43800, josta sinut ohjataan alueen vastaavalle putkimestarille. Työajan ulkopuolella ole yhteydessä päivystysnumeroon 044 703 3800.
Vika voi johtua joko kiinteistön viemäristä tai Oulun Veden runkoviemärissä olevasta tukkeutumasta. Tarkista, ovatko kaikki viemärit tukossa, vai onko kyse yksittäisestä vesipisteestä. Jos mikään viemäri ei vedä, käy tarkistamassa kiinteistön tontilla oleva viemärin tarkastuskaivo.
Mikäli tarkastuskaivon pinta on ylhäällä, soita Oulun Veden asiakaspalveluun puhelinnumeroon 08 558 43800, josta sinut ohjataan alueen vastaavalle putkimestarille. Työajan ulkopuolella ole yhteydessä päivystysnumeroon 044 703 3800. Muissa tapauksissa voit olla yhteydessä yksityiseen viemärihuoltoon. Taloyhtiöissä ole yhteydessä omaan kiinteistönhuoltoyritykseesi tai isännöitsijääsi.
Mikäli kiinteistössä on kiinteistökohtainen jätevesipumppaamo, ole yhteydessä pumppuhuoltoliikkeeseen. Jos kiinteistössä on umpisäiliö, sovi tyhjennys välittömästi jätehuoltoyhtiön kanssa.
Vika voi johtua Oulun Veden runkoviemärissä olevasta tukkeutumasta. Soita Oulun Veden asiakaspalveluun puhelinnumeroon 08 558 43800, josta sinut ohjataan alueen vastaavalle putkimestarille. Työajan ulkopuolella ole yhteydessä päivystysnumeroon 044 703 3800.
Kyseessä on kiinteistön oma vesikaluste, jonka korjauksista ja huolloista vastaa kiinteistön omistaja tai taloyhtiö. Ota yhteyttä LVI-liikkeeseen. Taloyhtiöissä ole yhteydessä omaan kiinteistönhuoltoyritykseesi tai isännöitsijääsi.
Vettä käytettäessä kiinteistön putkistoista kuuluu normaalitilanteissakin virtausääni, joka ei tarkoita, että vesimittarissa olisi vikaa. Kun kiinteistössä avataan tai suljetaan vesihana nopeasti, takaiskuventtiilistä voi tulla kovakin ”paukahdus”. Tämä on normaalista vesijohtoputkistossa tapahtuvasta paineenvaihtelusta johtuva ääni, eikä tarkoita, että vesimittarissa olisi vikaa.
Mittarisulkuventtiilit ovat mittarin molemmin puolin olevat venttiilit, joilla veden virtaus voidaan katkaista. Sulkuventtiilit ja niiden kunnon valvominen ovat kiinteistön omalla vastuulla. Sulkuventtiilejä on hyvä testata esimerkiksi kerran vuodessa mittarin luennan yhteydessä, jotta ne eivät jumitu. Käyttämätön venttiili jumiutuu ajan myötä.
Mittarisulkuventtiili on rikki, jos sitä ei saa suljettua tai sulku ei pidä. Sulkuventtiilit voivat olla vanhuuttaankin rikki. Vesimittariventtiilien vaihdon voi tilata asiantuntevalta LVI-liikkeeltä, mutta vesimittarin sinetöinti tulee kuitenkin tilata Oulun Vedeltä. Aiheutuneet kustannukset kuuluvat kiinteistölle.
Harmaus tai maitomainen samennus johtuu siitä, että vedessä on ilmaa, joka purkautuu hieman lämmenneestä vedestä pieninä kuplina. Seistessään vesi kirkastuu alhaalta ylöspäin parissa minuutissa. Ilmiö on luonnollinen ja vaaraton. Se näkyy kuumassa vedessä lähes aina.
Häiriötiedotteet
Lähetä kiireetöntä palautetta
Lähetä meille kiireetöntä palautetta sähköisellä lomakkeella palautepalvelussa.